tirsdag 19. februar 2013

Flanørens blikk

Ettermiddagen i går var ekstra god og det småregnet hele tiden. Jeg ankom Frues Plads klokken ca. 14.35 etter å ha parkert sykkelen på Dyrkøb-siden av domkirken. Oppdrag: Skulle rusle ruten min synposis handler om og forhåpentligvis få nye ideer og se nye muligheter og hindringer - det er tross alt der ute og ikke på kartet at tingene foregår.
Turen går fra Latinerkvarteret ned mot Slotsholmen og Nikolai-kvarteret, Kongens Nytorv, Nyhavn, pakkhusene på Larsen Plads og Amalienborg og avsluttes ved de kongelige paviljonger - et flott sted å avslutte rent estetisk, men også topografisk. Og i dagens anledning, fordi jeg skulle videre ned til Borgergade 111, hvor Bygningskultur Danmark holdt et arrangement om flanøren med opplesning av frilanserjournalisten Henrik Vesterberg (Politiken, iByen etc.) som leste opp "Fucker rundt alene" om sin flaneringsvirksomhet før og nå på Nørrebro, et riktig flott stykke. Hovedmannen var Ulf Peter Halberg, som er svenske og kommer fra Malmö og som er forfatter av en rekke bøker om flanering samt romaner, den siste om miljøet rundt Bang og Brandes i forbindelse med den internasjonale utstillingen i Kbh i 1888. Den må jeg huske. Hans foredrag var inspirerende og jeg noterte flittig hans referanser til allverdens bøker og forfattere og fikk lyst til å reise til Paris øyeblikkelig. Spesielt det han sa om tid ga resonans. Flanering handler om tid, mange typer tid, mystisk tid, historisk tid, øyeblikket, forholdet til døden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere