fredag 21. februar 2014

Landskap fra St. Rémy




Johan Rhodes så Landskap fra St. Rémy på Van Gogh-vandreutstillingen i kunstforeningen i Haag i 1892 og fikk det ordnet slik at Oscar Wendel kjøpte bildet (juni 1892). Senere ble det kjøpt av H. Chr. Christensen. I 1905 ga Christensen bildet til Statens Museum for Kunst og det har siden 1915 vært deponert på Ny Carlsberg Glyptotek (inventarnummer SMK 1840).

Ludvig Find til H. Chr. Christensen i juli 1892:

"Jeg bliver ganske flov ved at opdage, at jeg for alt mit Sludder har glemt van Gogh. Jeg er umaadelig glad paa Deres Vegne og selv glad over at kunne faa den at se, det er saadan noget, jeg trænger til at se, og der burde findes meget mere herhjemme af saadanne Ting. Naa, jeg har jo slet ikke set Billedet. Det er da rart, at De ikke er skuffet over det." 
Rohde, J., & In Rohde, H. P. (1955). Journal fra en rejse i 1892. København: Forening for boghaandværk, E. Paludan. s 38.


 Kilder:
Bodelsen, M., Gauguin, P., Gogh, V. ., Olesen, K., & Ordrupgaardsamlingen. (1984).Gauguin og van Gogh i København i 1893 =: Gauguin and van Gogh in Copenhagen in 1893. København: Ordrupgaard.
Kunstindeks Danmark https://www.kulturarv.dk/kid/VisVaerk.do?vaerkId=105019

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere